Mercer Quality of Living undersøgelse 2018 | Mercer Danmark

Mercer Quality of Living undersøgelse 2018

København igen i top 10 i undersøgelse af livskvalitet

• 20. marts 2018

København ligger nummer ni i undersøgelse af byers livskvalitet -

Mercer Quality of Living 2018

• København ligger i lighed med sidste år på en niendeplads i undersøgelsen
  • København er rangeret som ottende bedste by med hensyn til sanitære forhold og forurening
  • Wien topper listen for niende år i træk

Ifølge Mercer’s årlige undersøgelse af livskvalitet (dette er den 20. i rækken) er Købehavn den niende mest attraktive by at leve i for udstationerede og er som eneste nordiske by i undersøgelsen i top 10. Wien topper listen for niende år i træk efterfulgt af Zürich. Auckland og München deler tredjepladsen, mens vi på femtepladsen finder Vancouver som den højest rangerede nordamerikanske by. Fra Asien og Latinamerika er de højest rangerede byer henholdsvis Singapore (25. plads) og Montevideo (77. plads).

Selvom Europa oplever en vis økonomisk ustabilitet i forbindelse med Brexit og også nogen politisk uro i regionen generelt, er europæiske byer fortsat blandt de højest rangerede i forhold til livskvalitet og er stadig meget attraktive for udstationerede. Byer i "emerging markets" klatrer langsomt men sikkert op af ranglisten; et resultat af årtiers investeringer i infrastruktur, rekreative muligheder og bedre boligstandarder for at tiltrække kvalificeret arbejdskraft og multinationale virksomheder.

"Med den øgede globalisering og ændringer i arbejdsstyrkens demografiske sammensætning bliver en at de vigtigste udfordringer for virksomheder over de kommende fem år at tiltrække nye talenter og fastholde dygtige medarbejdere," siger Ilya Bonic, Senior Partner og formand for Mercer's Career business. "Arbejdsstyrken bliver mere diversificeret, mobil og digital med forskellige krav og ambitioner med hensyn til karriere og livsstil, samt hvor og hvordan de vil arbejde. Virksomheder skal overveje disse faktorer i deres værditilbud til både deres lokale og deres udstationerede medarbejdere."

"Individuelle behov, ønsker om udvikling og ikke mindst familiens behov er vigtige faktorer for en medarbejder i forhold til at bosætte sig i udlandet. Og virksomheder, som ønsker at etablere sig i udlandet for første gang, har også brug for hjælp til at beslutte, hvor de skal slå sig ned. Her kan Mercer's undersøgelse bidrage til at træffe beslutninger", siger Maria Hjorth, adm. dir. for Mercer Danmark.

Om undersøgelsen

Mercer's livskvalitetsundersøgelse er blandt verdens førende og mest omfattende med hensyn til data. Den udføres årligt og hjælper mange multinationale virksomheder og andre organisationer, som vil kompensere udstationerede medarbejdere retfærdigt og korrekt. Ud over værdifuld data om livskvalitet tilbyder Mercer også anbefalinger i forhold til kompensation for at leve under vanskelige forhold (”hardship allowance”) i mere end 450 byer. 231 af disse byer er inkluderet i livskvalitetsundersøgelsen (download rapporten her).

I år har Mercer også en særskilt rangordning af sanitære forhold (city sanitation), som analyserer affaldshåndtering, spredning af smitsomme sygdomme, luftforurening, adgang til vand og vandkvalitet. Alt sammen vigtige faktorer i forhold til, hvor attraktiv en by er at bo i. Honolulu topper listen, mens alle de fire nordiske byer er blandt de ti bedste. Helsinki er nummer to, mens København, Stockholm og Oslo deler ottendepladsen,

"Om en udstationering bliver en succes, afhænger i høj grad af den personlige og faglige trivsel hos den enkelte udstationerede og deres families velfærd," siger Slagin Parakatil, Principal hos Mercer og Global Product Owner af Quality og Living undersøgelsen. "Dårlig livskvalitet er ikke kun en betydelig hindring for en bys tiltrækningskraft i forhold til virksomheder og arbejdskraft, men påvirker også udstationeredes livsstil væsentligt. Yngre generationer, især millennials, har ofte høje forventninger med hensyn til livsstil og fritids- og underholdningsmuligheder. Virksomheder, der benytter udstationering, har brug for at få overblik over forholdene for at kunne kompensere deres medarbejdere passende for eventuelle fald i levestandarden."

"Udover de socioøkonomiske og politiske forhold er især de trafikale forhold og mulighederne for offentlig transport vigtige evalueringsfaktorer. Har du børn, er skole, børnehave og uddannelsesfaciliteter kritiske. Hvis disse faktorer er mindre tilfredsstillende på ét sted, bør virksomheder overveje passende kompensation, eller tilbyde et alternativt udstationeringssted, hvis de har mulighed for det," tilføjer Maria Hjorth.

De 10 bedste og værste i Mercers globale Quality of Living rangering (download rapporten her)

2018 2017 By Land

230 230 Bangui
Central African Republic
231 231 Baghdad Iraq

Mercer er global leder indenfor rådgivning om pension, investering og HR. Mercer hjælper kunder verden over med at fremme sundhed og performance af deres vigtigste aktiv - medarbejderne. Mercer har 22.000 medarbejdere, har kontorer i 43 lande og er aktive i mere end 130 lande verden over. Som datterselskab i Marsh & McLennan Companies (NYSE: MMC), er Mercer del af et globalt team af professionelle servicevirksomheder, der tilbyder rådgivning og løsninger indenfor risikostyring, strategi og HR. MMC tæller, udover Mercer, også forsikringsmæglervirksomheden Marsh; global leder indenfor genforsikring Guy Carpenter; og Oliver Wyman, som er førende indenfor strategi og risici. MMC har på verdensplan 60.000 medarbejdere og en årlig omsætning på over 13 mia. dollars For mere information om Mercer se www.mercer.com eller www.mercer.dk

Mercer tilbyder også rådgivning og markedsdata om håndtering af kompensation for udstationerede og internationale medarbejdere og samarbejder med multinationale selskaber og offentlige myndigheder verden over. Mercer opretholder en af de mest omfattende databaser for international kompensationspraksis og data over verdensomspændende leveomkostninger, samt  ”hardship allowance”. Mercer's årlige mobilitetskonferencer og andre arrangementer giver virksomhederne indsigt i de seneste tendenser og forskning i mobilitetsudfordringer. Besøg https://mobilityexchange.mercer.com for detaljer. Følg Mercers mobilitetsnyheder på twitter @Mercer_Talent.

• Mercer Danmark pressekontakter
  • Maria Hjorth