Quality of Living 2019 | Mercer

Kontakt:
Dorothee Gnaedinger – adm. dir. Mercer Danmark
dorothee.gnaedinger@mercer.com

København stiger én plads til nr. otte og bytter plads med Geneve i den 21. udgave af Mercers indeks over de bedste byer at bo og arbejde i som udstationeret. Wien ligger igen på førstepladsen.

• Den Østriske hovedstad har ligget på førstepladsen af livskvalitetindekset i et årti.
  • Mercers nye sikkerhedsindeks domineres af Vesteuropa med Luxembourg på førstepladsen, hvor København lander lige uden for top 10 på en 11. plads.

Handelskrige og populistiske understrømme fortsætter med at dominere det økonomiske klima. Sammenholdt med opbremsningen i de pengepolitiske stimuli og markedernes øgede volatilitet er det blevet endnu vigtigere at have godt styr på sin internationale forretning, og i hvilke byer din virksomhed har en tilstedeværelse. Mercers livskvalitetsindeks for 2019 viser, at der stadig er mange byer verden over, hvor det er attraktivt at gøre forretning og bosætte sig som udstationeret.

Globalt er det igen Wien, der topper listen – nu for tiende år i træk – med Zurich på andenpladsen og med en delt tredjeplads mellem Auckland, München og Vancouver. I Asien er Singapore (25) bedst placeret, Montevideo (78) i Sydamerika og Port Louis (83) i Afrika. På sidstepladsen finder vi igen Bagdad, der dog har oplevet forbedringer det seneste år. Caracas har derimod oplevet et drastisk fald efter øget politisk og økonomisk ustabilitet i Venezuela.

”At have en stærk lokal tilstedeværelse er en afgørende sucessparameter for de fleste internationale virksomheder, og det kræver, at de udstationerede medarbejdere trives, både når de er på arbejde, og når de holder fri”, udtaler Ilya Bonic, Senior Partner & President of Mercer Career. ”Der er mange faktorer, som spiller ind, når virksomheder skal beslutte sig for, hvor de skal placere nye kontorer. For at få det bedste grundlag for beslutninger om f.eks. indkvartering og aflønning af medarbejdere, er det afgørende at have adgang til relevant og troværdig data opgjort efter standardiserede målemetoder.”

Mercers Quality of Living måling er en af de mest omfattende af sin art i verden. Den opgøres årligt og giver internationale virksomheder og organisationer mulighed for at placere og kompensere deres udstationerede medarbejdere efter best practice. Samlet indgår 450 byer verden over i undersøgelsen og selve indekset indeholder 231 af dem.

”For en medarbejder der overvejer at bosætte sig i udlandet er individuelle behov, ønsker om udvikling og ikke mindst familiens behov vigtige faktorer i processen. Og virksomheder, som ønsker at etablere sig i udlandet, har også brug for hjælp til at beslutte, hvor de skal slå sig ned. Her kan Mercer's undersøgelse bidrage til at træffe gode beslutninger”, siger Dorothee Gnaedinger, adm. dir. for Mercer Danmark.

I år understøttes det overordnede livskvalitetsindeks af en særlig måling af personlig sikkerhed. Dette sikkerhedsindeks ser på byernes interne stabilitet, kriminalitetsniveau, politiindsats, begrænsninger på bevægefrihed, relationer til andre lande og pressefrihed. Det er i sagens natur afgørende, at byer kan tilbyde personlig sikkerhed for, at virksomheder og forretninger kan trives. Vesteuropa er stærkt repræsenteret på listen med Luxembourg som den sikreste by i verden og med Helsinki, Basel, Bern og Zurich på en delt andenplads. Damascus ligger sidst på 231-pladsen, og Bangui i Den Central Afrikanske Republik ligger næst sidst som nummer 230.

”Personlig sikkerhed udgøres af mange faktorer, som er i konstant bevægelse i takt med at byernes vilkår skifter, og det er en afgørende parameter, når virksomheder skal beslutte, hvor de vil udstationere deres medarbejdere. Både ud fra et sikkerhedsperspektiv men også ud fra et omkostningsperspektiv i forhold til hvor mange forholdsregler de skal tage for at sikre deres medarbejdere”, udtaler Slagin Parakatil, Principal at Mercer og ansvarlig for Livskvalitetsindekset. ”For at få overblik over omkostninger forbundet med ændringer i levevilkårene for deres udstationerede medarbejdere er det vigtigt, at virksomheder har adgang til pålidelige data, der er analyseret efter objektive metoder.”

Regionale hovedkonklusioner

Europa

Europæiske byer har fortsat den højeste livskvalitet i verden med Wien (1), Zurich (2) og Munchen (3) på de øverste pladser – ikke kun i Europa, men også globalt. I top 20 på livskvalitetsindekset er der således 13 byer fra Europa, med København på en 8. plads. København er steget en enkelt plads og har overhalet Geneve, der nu ligger nr. 9. Vores nordiske naboer ligger noget lavere, men stadig pænt placeret med Stockholm som nr. 23 og Oslo på en 25. plads. Berlin (13), Paris (39) og London (41) har holdt deres pladser. Madrid (46) er steget tre pladser, Rom (56) er faldet en placering. St. Petersborg (175) er fortsat den lavest rangerende by i Europa, og Sarajevo (156) er steget tre pladser som følge af et fald i kriminaliteten.

Den sikreste by i Europa er Luxembourg (1), med Basel, Bern, Helsinki og Zurich på en delt andenplads. Moskva (200) og St. Petersborg (197) er de mindst sikre byer i Europa. Bruxelles (47) og Athen (102) har oplevet det største fald siden 2005: Bruxelles som følge af de nylige terrorangreb og Athen som følge af den finansielle krise.

Nord-, Syd- og Mellemamerika

I Nordamerika er det de Canadiske byer, der scorer bedst med Vancouver på en samlet tredjeplads for livskvalitet og med Calgary, Montreal, Ottawa, Toronto og Vancouver på en delt 14. plads på sikkerhedsindekset. Med undtagelse af New York, der steg én placering pga. faldende kriminalitet, oplevede alle byer i USA, som er med i undersøgelsen, et fald i placeringerne på årets indeks. Washington DC (53) oplevede det største fald, og Detroit (72) er fortsat den lavest placerede by i USA.

Port au Prince (228) i Haiti er den lavest placerede by på de amerikanske kontinenter. Ustabilitet og demonstrationer i Nicaragua betød, at Managua (180) er faldet syv pladser i år. Forstat uro, kartel-relateret vold og høj kriminalitet betyder, at Monterrey (113) og Mexico City (129) stadig ligger lavt på indekset.

I Sydamerika ligger Montevideo (78) igen bedst placeret, mens Caracas (202) faldt yderligere ni pladser i år, og med en 222. plads på sikkerhedsindekset er det den mindst sikre by på de amerikanske kontinenter. I store træk ligger de øvrige byer stabilt i livskvalitetsindekset i forhold til sidste år, inklusiv Buenos Aires (91), Santiago (93) og Rio de Janeiro (118).

Mellemøsten og Afrika

Dubai (74) og Abu Dahbi (78) ligger højest på indekset for livskvalitet i Mellemøsten. Sana’a (229) i Yemen og Bagdad (231) har den dårligste score for Mellemøsten. Riyadh (164) er steget en placering i år efter åbningen af nye fritidsfacilititer i forbindelse med Saudi Arabiens 2030-vision. Istanbul (130) stiger fire placeringer, som følge af et fald i kriminalitet og et år uden terrorhandlinger. Dubai og Abu Dahbi er de sikreste byer i Mellemøsten på en delt 73. plads. Damaskus (231) ligger sidst på sikkerhedsindekset både for Mellemøsten og verden.

For Afrika ligger Port Louis (83) øverst på livskvalitetsindekset, og det er også den sikreste by med en 59. plads på sikkerhedsindekset. Durban (88), Cape Town (95) og Johannesbourg (96) ligger på de følgende pladser i livskvalitetsindekset for Afrika. Cape Town er faldet én placering som følge af vandforsyningskrisen sidste år, og de tre byer i Sydafrika ligger også lavt på sikkerhedsindekset. For Afrika er det dog Bangui, som scorer lavest både på sikkerhed (230) og livskvalitet (230). Banjul (179) i Gambia har oplevet den største forbedring i livskvalitet med seks pladser på indekset som følge af Gambias fremskridt mod et demokratisk politisk system og forbedrede menneskerettigheder og internationale relationer. De seks placeringer udgør den største stigning for en by på livskvalitetsindekset både for Afrika og resten af verden.

Asien og Stillehavsregionen

I Asien ligger Singapore (25) bedst placeret for livskvalitet, med de Japanske byer Tokyo (49), Kobe (49), Yokohama (55) Osaka (58) og Nagoya (62) på de følgende pladser for regionen. Hong Kong ligger nummer 71 og Seul (77) er steget to pladser efter at arrestationen af landets president sidste år har ført til genetableringen af den politiske stabilitet. I Sydøstasien placerer andre kendte byer sig således: Kuala Lumpur (85), Bangkok (133), Manila (137) og Jakarta (142). I Kina er de øvrige pladser fordelt som følger: Shanghai (103), Beijing (120), Guangzhou (122) og Shenzen (132).

Med en 30. plads topper Singapore også sikkerhedsindekset for regionen, hvor Phnom Penh ligger lavest som nummer 199. Sikkerhed er også en udfordring for de Centralasistiske byer Almaty (181), Tashkent (201), Ashgabat (206), Dushanbe (209) og Bishkek (211).

I Sydasien beholder Bangalore (149), Mumbai (154) og New Delhi (162) placeringerne fra sidste års livskvalitetsindeks. Sri Lankas hovedstad Colombo (138) ligger bedst placeret for regionen på livskvalitet, mens Chennai på 105. pladsen holder positionen som regionens mest sikre by, med Karachi som den mindst sikre by i regionen på plads nummer 226.

New Zealand og Australia ligger fortsat højt på livskvalitetsindekset, hvor Auckland (3), Sydney (11), Wellington (15) og Melbourne (17) alle ligger i top 20. Alle Australiens hovedbyer ligger i top 50 på sikkerhedsindekset, og New Zealands Auckland og Wellington er med en delt niendeplads de mest sikre byer i Stillehavsregionen.

-Slut-

Notes to Editors

Mercer produces worldwide quality of living rankings annually from its Worldwide Quality of Living Survey. Individual reports are produced for each city surveyed. Moreover, comparative Quality of Living indexes between a base city and host city are available, as are multiple-city comparisons. Details are available at www.mercer.com/qualityofliving.

The data was analysed between September and November 2018, and it will be updated regularly to account for changing circumstances. In particular, the assessments will be revised to reflect significant political, economic, and environmental developments.The list of rankings is provided to media for reference, and should not be published in full. The top 10 and bottom 10 cities in either list may be reproduced in a table.

The information and data obtained through the quality of living reports are for information purposes only and are intended for use by multinational organisations, government agencies, and municipalities. They are not designed or intended for use as the basis for foreign investment or tourism. In no event will Mercer be liable for any decision made or action taken in reliance of the results obtained through the use of, or the information or data contained in, the reports. While the reports have been prepared based upon sources, information, and systems believed to be reliable and accurate, they are provided on an “as-is” basis, and Mercer accepts no responsibility/liability for the validity/accuracy (or otherwise) of the resources/data used to compile the reports. Mercer and its affiliates make no representations or warranties with respect to the reports, and disclaim all express, implied and statutory warranties of any kind, including, representations and implied warranties of quality, accuracy, timeliness, completeness, merchantability, and fitness for a particular purpose.

Quality of Living - City Attractiveness: Dedicated for Cities

Mercer also helps municipalities to assess factors that can improve their quality of living rankings. In a global environment, employers have many choices about where to deploy their mobile employees and set up new business. A city’s quality of living can be an important variable for employers to consider.

Leaders in many cities want to understand the specific factors that affect their residents’ quality of living and address those issues that lower a city’s overall quality of living ranking. Mercer advises municipalities by using a holistic approach that addresses the goals of progressing towards excellence and attracting both multinational companies and globally mobile talent by improving the elements that are measured in its Quality of Living survey.

Mercer Hardship Allowance Recommendations

Mercer evaluates local living conditions in more than 450 cities surveyed worldwide. Living conditions are analysed according to 39 factors, grouped in 10 categories:

• Political and social environment (political stability, crime, law enforcement, etc.).
  • Economic environment (currency exchange regulations, banking services).
  • Socio-cultural environment (media availability and censorship, limitations on personal freedom).
  • Medical and health considerations (medical supplies and services, infectious diseases, sewage, waste disposal, air pollution).
  • Schools and education (standards and availability of international schools).
  • Public services and transportation (electricity, water, public transportation, traffic congestion, etc.).
  • Recreation (restaurants, theatres, cinemas, sports and leisure).
  • Consumer goods (availability of food/daily consumption items, cars).
  • Housing (rental housing, household appliances, furniture, maintenance services).
  • Natural environment (climate, record of natural disasters).

The scores attributed to each factor, which are weighted to reflect their importance to expatriates, permit objective city-to-city comparisons. The result is a Quality of Living index that compares relative differences between any two locations evaluated. For the indices to be used effectively, Mercer has created a grid that enables users to link the resulting index to a quality of living allowance amount by recommending a percentage value in relation to the index.

About Mercer

Mercer delivers advice and technology-driven solutions that help organisations meet the health, wealth and career needs of a changing workforce. Mercer’s more than 23,000 employees are based in 44 countries and the firm operates in over 130 countries. Mercer is a wholly owned subsidiary of Marsh & McLennan Companies (NYSE: MMC), the leading global professional services firm in the areas of risk, strategy and people. With nearly 65,000 colleagues and annual revenue over $14 billion, through its market-leading companies including Marsh, Guy Carpenter and Oliver Wyman, Marsh & McLennan helps clients navigate an increasingly dynamic and complex environment. For more information, visit www.mercer.com. Follow Mercer on Twitter @Mercer. In the UK, Mercer Limited is authorised and regulated by the Financial Conduct Authority.