Mercers Cost of Living - København stadig dyrest i Norden

Mercer Talent Danmark
+ 45 4595 9659
jon.sannes@mercer.com

Økonomisk og politisk uro er en udfordring for multinationale selskaber, når de skal planlægge internationale projekter i den globale konkurrence

Ifølge Mercers 21. årlige Cost of Living-undersøgelse står afrikanske, asiatiske og europæiske byer øverst på listen over de dyreste steder for udstationerede medarbejdere.

• København er stadig Nordens dyreste by for udstationerede, på en global 24. plads (ned fra 15. plads), hele 14 pladser foran Oslo.

• Faldet i den svenske krone har gjort Stockholm markant billigere, og går fra plads 38 til 106 på listen, delt med Berlin. Den norske krone er også svækket, hvilket giver et fald på fra 20. til 38 plads.

• Den største forskel mellem København og vore nabobyer, er prisen på biler, der driver transportomkostningerne markant op. Den danske krone, der er knyttet direkte til euroen er ikke svækket på samme måde som den svenske og norske krone, men følger euroens udvikling mod dollaren.

• Schweiz som eneste europæiske land med byer i toppen, har hele 3 byer i top 10. Det er især den stadig stærke schweizer franc der gør, at virksomheder skal betale betydelige tillæg for at sende medarbejdere på udstationering i Schweiz, set i forhold byer længere nede på listen.

• Rublens fald har også rykket Moskva ned fra en 9 plads sidste år, til nu som # 50 grundet i en 80% forringelse af rubel mod dollar.

Lige som valutaomkostninger skaber modvind for mange multinationale organisationer, er kursudsving – forårsaget af økonomisk og politisk uro – med til at øge omkostningerne til udstationeringspakker for medarbejdere i forreste linje, når det gælder globalisering af deres organisationer. Ifølge Mercers 21. årlige Cost of Living-undersøgelse har faktorer som ustabilitet på boligmarkederne og inflation for varer og tjenester stor indvirkning på de samlede omkostninger, der er forbundet med at drive forretning i et globalt miljø.

“Da den globale økonomi bliver mere og mere forbundet, forventer 43 procent af multinationale organisationer, at antallet af udstationeringsopgaver vil stige i løbet af de næste to år for at opfylde de forretningsmæssige behov”, udtalte Ilya Bonic, som er seniorpartner og direktør for Mercers Talent-virksomhed. “Det er nødvendigt at sende medarbejdere til udlandet for at konkurrere på markeder og om vigtige talenter, og arbejdsgiverene har brug for et pålideligt og nøjagtigt billede af, hvad omkostningerne betyder for bundlinjen”.

Ifølge Mercers Cost of Living-undersøgelse 2015, står asiatiske og europæiske byer – især Hong Kong (2), Zürich (3), Singapore (4) og Geneve (5) – øverst på listen over de dyreste byer at leve i for udstationerede medarbejdere. Den dyreste by for tredje år i træk er Luanda (1), som er hovedstaden i Angola. På trods af at byen er kendt som en forholdsvis billig by at leve i, er prisen på importerede varer og de omkostninger, der er forbundet med sikre levevilkår, enormt høje i dette land.

Andre lande, der ligger på top 10 over Mercers dyreste byer for udstationerede medarbejdere, er Shanghai (6), Beijing (7) og Seoul (8) i Asien, Bern (9) og N’Djamena (10). De billigste byer at leve i for udstationerede medarbejdere er ifølge Mercers undersøgelse Bishkek (207), Windhoek 0(206) og Karachi (205).

Da dette er en liste over de dyreste byer at udstationere medarbejdere, er det ikke en liste man ønsker at toppe som by. ”Et fald på listen, gør byen mere attraktiv for virksomheder der udstationerer medarbejdere, og gør at de skal betale et mindre tillæg ved udstationering til Danmark” siger Jon Sannes, der er leder for Mercers Talent forretning i Danmark.

Desværre betyder et fald i listen ikke at det bliver billigere for os der bor her, men det er et resultat af valutaudvikling (især styrkelse af dollaren mod euroen). Det at vi ligger et godt stykke over byer som Stockholm bør dog ikke bekymre os i kampen om den globale arbejdskraft beroliger Jon Sannes, og siger ”virksomheder sender internationale medarbejdere der hvor der er behov, og de forventer allerede at nordiske lande er dyre. Det er der intet nyt i, og vi har tidligere været i top 10.”

Mercers anerkendte undersøgelse er en af de mest omfattende undersøgelser i verden og er udformet med henblik på at hjælpe multinationale virksomheder og regeringer med at fastsætte løn og godtgørelser for deres udstationerede medarbejdere. New York er anvendt som grundlag, og alle byer sammenlignes med den. Kursbevægelser måles mod den amerikanske dollar.

Undersøgelsen omfatter 207 byer fordelt på fem kontinenter og måler og sammenligner omkostningerne for mere end 200 varer og tjenester i hver by, herunder bolig, transport, fødevarer, tøj, husholdningsvarer og underholdning.

“Det er vigtigere end nogensinde at afstemme medarbejderstab og mobilitetsstrategier ved at sikre, at de rette medarbejdere findes på de rette steder, hvis man vil begå sig i globaliseringen”, udtalte Ilya Bonic. “En passende aflønning af medarbejdere, der arbejder på internationale opgaver, er lige så vigtigt, som det er dyrt”.

Ifølge Ilya Bonic er dette især vigtigt for nye mobilitetsprogrammer med mindre puljer af kandidater og større forretningsmæssigt behov for at sende medarbejdere ud på internationale opgaver. Det er afgørende, at disse organisationer har nøjagtige og gennemsigtige data, når de skal fastsætte rimelig løn og godtgørelse i overensstemmelse med markedsbehovene.

Europa, Mellemøsten og Afrika
Der optræder tre europæiske byer på listen over de 10 dyreste byer for udstationerede medarbejdere. Zürich (3), som er den dyreste europæiske by, efterfølges af Geneve (5) og Bern (9). Schweiz er fortsat et af de dyreste steder for udstationerede medarbejdere på grund af styrkelsen af den schweiziske franc i forhold til euroen og i mindre grad i forhold til den amerikanske dollar. Moskva (50) og St. Petersborg (152) rykkede henholdsvis 41 og 117 pladser ned som følge af, at den russiske rubel er faldet betydeligt i forhold til den amerikanske dollar, lavere oliepriser og manglen på tillid til valutaen på grund af de vestlige landes sanktioner som følge af krisen i Ukraine.

Ud over byer i Storbritannien rykkede europæiske byer i de vestlige lande ned i rangeringen, primært på grund af svækkelsen af lokale valutaer i forhold til den amerikanske dollar. Mens London (12) beholdt deres plads på listen, rykkede Aberdeen (82) og Birmingham (80) op på listen. Paris (46), Wien (56) og Rom (59) rykkede ned med henholdsvis 19, 24 og 28 pladser. De tyske byer München (87), Frankfurt (98) og Berlin (106) rykkede betydeligt ned sammen med Düsseldorf (114) og Hamburg (124).

“På trods af moderate prisstigninger i de fleste europæiske byer er de europæiske valutaer blevet svækket i forhold til den amerikanske dollar, som skubbede størstedelen af de vestlige europæiske byer ned på listen”, forklarede Constantin-Métral. “Desuden har andre faktorer som eurozonens økonomi, faldende renter og stigende arbejdsløshed påvirket disse byer”.

Som følge af lokale valutakurser, der er svækket i forhold til den amerikanske dollar, rykkede størstedelen af byerne i Øst- og Centraleuropa også ned på listen. Prag (142), Budapest (170) og Minsk (200) rykkede henholdsvis 50, 35 og 9 pladser ned på trods af stabile økonomier disse steder.

Tel Aviv (18) er fortsat den dyreste by i Mellemøsten for udstationerede medarbejdere efterfulgt af Dubai (23), Abu Dhabi (33) og Beirut (44), som alle er rykket op i dette års rangering. Jeddah (151) er fortsat den billigste by i regionen, på trods af at byen er rykket 24 pladser op. “Mange valutaer i Mellemøsten er bundet til den amerikanske dollar, hvilket skubber byerne op på listen. Markante stigninger i priserne på lejeboliger især i Abu Dhabi og Dubai bidrog også til, at byerne rykkede op på listen”, udtalte Constantin-Métral.

Flere byer i Afrika rangerer fortsat blandt de dyreste som følge af høje leveomkostninger og høje priser på varer for udstationerede medarbejdere. Luanda (1) er fortsat den dyreste by i Afrika og i hele verden efterfulgt af N’Djamena (10), Victoria (17) og Libreville (30). På trods af at Cape Town (200) i Sydafrika er rykket 5 pladser op, er byen stadig den billigste by i regionen som følge af den svage sydafrikanske rand i forhold til den amerikanske dollar.

Amerika
Leveomkostningerne i amerikanske byer er steget markant som følge af styrkelsen af den amerikanske dollar i forhold til andre store valutaer. New York (16), den højst rangerede by i regionen, forblev på samme plads som sidste år, men byer på vestkysten, herunder Los Angeles (36) og Seattle (106) rykkede henholdsvis 26 og 47 pladser op.

Nathalie Constantin-Métral, som er chef hos Mercer med ansvar for rangordning i undersøgelsen, kom med følgende udtalelse: “Den markante stigning i amerikanske byers placering på listen i år skyldes utvivlsomt den amerikanske dollars styrke sammenlignet med andre valutaer rundt omkring i verden”.

I Sydamerika rykkede Buenos Aires (19) 67 pladser op og rangerer dermed som den dyreste by i år som følge af en stor stigning på varer og tjenester. Argentinas hovedstad og økonomiske omdrejningspunkt efterfølges af São Paolo (40) og Rio de Janeiro (67). Andre byer i Sydamerika, der rykkede op på listen over de dyreste byer for udstationerede medarbejdere at leve i omfatter Santiago (70) og Managua (199). Caracas i Venezuela indgik ikke i rangeringen på grund af den komplekse valutasituation i byen. Der ville have været store variationer i byens rangering afhængigt af den officielle valutakurs, der i givet fald ville være valgt.

De canadiske byer rykkede ned på listen i dette års rangering, hvor landets højst rangerede by, Vancouver (119), rykkede 23 pladser ned. Toronto (126) rykkede 25 pladser ned, og Montreal (140) og Calgary (146) rykkede henholdsvis 17 og 21 pladser ned. “Den canadiske dollar bliver fortsat svagere i forhold til den amerikanske dollar, hvilket er årsagen til, at de canadiske byer rykker markant ned i dette års undersøgelse”, forklarede Constantin-Métral.

Asien og Stillehavsområdet
Fem ud af de 10 dyreste byer på dette års liste ligger i Asien. Hong Kong (2) er den dyreste by på grund af, at byens valuta er bundet til den amerikanske US dollar, hvilket presser de lokale leveomkostninger i vejret. Dette globale finansielle centrum efterfølges af Singapore (4), Shanghai (6), Beijing (7) og Seoul (8), som alle rykker op på listen med undtagelse af Singapore, som beholdt sin plads. Tokyo (11) rykkede fire pladser ned.

“De japanske byer er igen i år rykket ned på listen som følge af svækkelsen af den japanske yen i forhold til den amerikanske dollar”, udtalte Constantin-Métral. “De kinesiske byer er imidlertid rykket markant op på listen som følge af styrkelsen af den kinesiske yuan sammen med de høje priser på forbrugsvarer for udstationerede medarbejdere”.

De australske byer er igen rykket ned på listen på grund af forringelsen af den lokale valuta i forhold til den amerikanske dollar. Sydney (31), som er Australiens dyreste by for udstationerede medarbejdere, rykkede 5 pladser ned på listen sammen med Melbourne (47) og Perth (48), som faldt henholdsvis 14 og 11 pladser.

Indiens dyreste by, Mumbai (74), rykkede 66 pladser op på listen som følge af byens hastige økonomiske vækst, inflation på varer og tjenester og en stabil valuta i forhold til den amerikanske dollar. Denne mest befolkningstætte by i Indien efterfølges af New Delhi (132) og Chennai (157), som rykkede henholdsvis 25 og 28 pladser op. Bangalore (183) og Kolkata (193), som er de billigste indiske byer, rykkede også op på listen.

En anden by i Asien, Bangkok (45), rykkede 43 pladser op på listen i forhold til sidste år. Hanoi (86) og Jakarta (99) rykkede også op med henholdsvis 45 og 20 pladser. Karachi (205) og Bishkek (207) er fortsat regionens billigste byer for udstationerede medarbejdere.

Mercer udarbejder rapporter om individuelle leveomkostninger og boligomkostninger for hver by, der indgår i undersøgelsen. Yderligere oplysninger om byernes rangering kan findes på www.mercer.com/col. Hvis du er interesseret i at købe kopier af rapporter for enkelte byer, kan du gå ind på https://www.imercer.com/content/cost-of-living.aspx eller ringe til Mercer Client Services i Warszawa på +48 22 434 5383.

Bemærkninger til redaktører
Listen over rangeringer gives til journalister med henblik på referencebrug og bør ikke offentliggøres i sin helhed. De øverste 10 og de nederste 10 byer på listen kan gengives i tabelform.

Tallene, der er anvendt i Mercers sammenligninger af leveomkostninger og boligomkostninger, stammer fra en undersøgelse, der er gennemført i marts 2015. Valutakurser fra det tidspunkt og Mercers internationale kurv af varer og tjenester er anvendt som grundlag for målingerne.

Regeringer og større virksomheder anvender data fra denne undersøgelse til at sikre deres medarbejderes købekraft, når de udstationeres til udlandet. Data vedrørende omkostninger til lejeboliger anvendes til at vurdere lokale godtgørelsesbeløb for udstationeringsboliger. Valget af byer til undersøgelsen er foretaget på baggrund af behovet for data.

Mercer er en ledende global rådgivningsvirksomhed inden for sundhed, rigdom og karrierer. Mercer hjælper kunder verden over med at fremme sundhed, rigdom og performance af deres vigtigste aktiv – medarbejderne. Mercer har mere end 20.000 medarbejdere i mere end 40 lande, og virksomheden er repræsenteret i mere end 130 lande. Mercer er et datterskab, som ejes 100 % af Marsh & McLennan Companies (NYSE: MMC), en global professionel servicevirksomhed, der tilbyder kunderne rådgivning og løsninger inden for risiko, strategi og medarbejdere. Med 57.000 medarbejdere på verdensplan og en årlig indtjening på mere end 13 mia. amerikanske dollars, er Marsh & McLennan Companies også moderfirma for Marsh, som er førende inden for forsikringsmægling og risikorådgivning, Guy Carpenter, som er førende inden for formidling af risiko- og genforsikring, og Oliver Wyman, som er førende inden for ledelsesrådgivning. Yderligere oplysninger kan findes på www.mercer.com. Følg Mercer på Twitter @MercerInsights.

Mercer tilbyder også rådgivning og markedsdata om forvaltning af aflønning af internationale og udstationerede medarbejdere og samarbejder med multinationale virksomheder og regeringer verden over. Virksomheden har en af verdens mest omfattende databaser om politikker for internationale opgaver, aflønningsmetoder og data vedrørende leveomkostninger samt godtgørelse for bolig og beredskab. Virksomheden afholder årlige konferencer om global mobilitet og andre arrangementer for at informere virksomheder om de seneste tendenser og den nyeste forskning inden for mobilitet. Yderligere oplysninger kan findes på www.imercer.com/mobility. Følg Mercers nyheder om mobilitet på Twitter @MercerMobility.