København i top ti på livskvalitet

Mercers Quality of Living undersøgelse 2017: København er fortsat i top 10 – Wien er nr.

• 14. marts 2017

Mercers Quality of Living survey:

København er fortsat i top 10 – Wien er nr. 1

• En god infrastruktur er afgørende, når livskvaliteten for udstationerede medarbejdere vurderes – København ligger nr. 4 på denne nøglefaktor.
  • For 8. år i træk har Wien den højeste livskvalitet
  • Singapore rangerer øverst, hvad angår infrastruktur i byerne.

****København, embargo indtil 00.01 tirsdag den 14. marts 2017****

København fastholder igen i år sin 9. plads på listen over de mest attraktive byer at bo i ifølge Mercers årlige Quality of Living survey, der netop er offentliggjort for 19. år i træk.

Den anerkendte undersøgelse er en af de mest omfattende undersøgelser i verden og er udformet med henblik på at hjælpe multinationale virksomheder og andre arbejdsgivere med at fastsætte løn og godtgørelser for medarbejdere, der arbejder internationalt. Motivationsfaktorer for medarbejdere indebærer en løn til opretholdelse af en vis livskvalitet samt et mobilitetstillæg.* Mercers undersøgelser af livskvalitet bidrager med vigtige data såvel som anbefalinger af tillæg for afsavn/ulemper for mere end 450 byer over hele verden – i dette års rangering indgår 231 af disse byer.

Vesteuropæiske byer topper på livskvalitet på trods af uroligheder
På trods af øget politisk og økonomisk uro i Europa toppes listen fortsat af mange europæiske byer. Regionens byer anses fortsat for at være attraktive destinationer for virksomheder, der udvider deres drift og sender udstationerede medarbejdere ud på opgaver.

Infrastruktur i byerne, der rangeres særskilt i år, spiller en vigtig rolle, når multinationale selskaber beslutter, hvor de skal etablere sig og sende udstationerede medarbejdere hen. Adgang til velfungerende transportmuligheder, pålidelig elforsyning og rent drikkevand er alle faktorer der er essentielle, når medarbejderens godtgørelsespakke skal fastsættes og sikre at livskvaliteten i værtslandet opretholdes i forhold til i hjemlandet.

"Økonomisk og social ustabilitet og en stigning i politiske omvæltninger er blandt de komplicerede udfordringer, som multinationale virksomheder står over for, når de analyserer livskvaliteten for deres udstationerede medarbejdere", siger Ilya Bonic, Senior Partner og President for Mercers Career-afdeling. "Det er afgørende for multinationale virksomheder og regeringer at have oplysninger om livskvalitet, der er præcise, detaljerede og troværdige. Det giver ikke kun arbejdsgiverne mulighed for at kompensere deres medarbejdere hensigtsmæssigt, men giver dem også et benchmark at planlægge ud fra samt indsigt i det ofte følsomme arbejdsmiljø, deres medarbejdere befinder sig i.”

"I usikre tider bør organisationer, der planlægger at etablere sig og sende medarbejdere til et nyt sted, sikre sig, at de får et komplet billede af byen, inklusive byens bæredygtighed som udgangspunkt for erhvervsmæssig virksomhed og tiltrækningskraften for vigtige og talentfulde medarbejdere", tilføjer Bonic.

I den samlede vurdering indtager Wien førstepladsen for samlet livskvalitet for 8. år i træk, mens resten af top 10-listen primært består af europæiske byer: Zürich er på andenpladsen efterfulgt af München (4), Düsseldorf (6), Frankfurt (7), Genève (8), København (9) og Basel, der er ny på listen, på en 10.-plads. De eneste ikke-europæiske byer på top 10 er Auckland (3) og Vancouver (5). De højest rangerende byer i Asien og Latinamerika er henholdsvis Singapore (25) og Montevideo (79).

Særligt fokus på velfungerende infrastruktur
Mercers undersøgelse omfatter i år også en rangering af hver bys infrastruktur baseret på elforsyning, drikkevand, telefontjenester, postudbringning og offentlig transport, samt hvor tæt trafikken er og udvalget af udenrigsflyvninger i lokale lufthavne. Singapore topper listen over infrastruktur i byerne fulgt af Frankfurt og München på en delt 2.-plads og København på 4.-pladsen.

"Forskellige faktorer som hvor nemt det er at rejse til og fra byen, kommunikationsmulighederne, personlig sikkerhed og adgang til offentlige tjenesteydelser kan påvirke, hvor vellykket en arbejdsopgave gennemføres", siger Slagin Parakatil, chef og ansvarlig for Mercers research af livskvalitet. "Multinationale virksomheder skal bruge præcise og rettidige oplysninger, der kan hjælpe dem med at beregne en rimelig og ensartet kompensation, hvilket kan være en udfordring i områder, hvor der må gås på kompromis med livskvaliteten."

Parakatil tilføjer: "En bys infrastruktur, eller rettere mangel på samme, kan have en markant indvirkning på den livskvalitet, som udstationerede medarbejdere og deres familier oplever på daglig basis. Adgang til forskellige transportmuligheder, at have forbindelse lokalt og internationalt samt adgang til el og rent drikkevand er blandt de grundlæggende behov hos udstationerede medarbejdere, der ankommer til et nyt land. En veludviklet infrastruktur kan også være en vigtig fordel for byer og kommuner, der gerne vil tiltrække multinationale virksomheder, talenter og udenlandske investeringer".

Europa
Wien, der stadig ligger i top, følges af Zürich (2), München (4), Düsseldorf (6), Frankfurt (7), Genève (8), København (9) og en nykommer på listen, Basel (10). De fleste europæiske byer ligger stabilt, bortset fra Bruxelles (27), der faldt seks pladser pga. terrorrelaterede sikkerhedsproblemer, og Rom (57), der faldt fire pladser grundet problemer med bortskaffelse af affald. Slutteligt faldt Istanbul fra 122.- til 133.-pladsen pga. af den alvorlige politiske uro i Tyrkiet i løbet af det seneste år. De lavest rangerede byer i Europa er St. Petersborg og Tirana (begge på plads 176) samt Minsk (189).

Der er også flest vesteuropæiske byer på top 10 over byer med god infrastruktur med Frankfurt og München på en delt 2.-plads fulgt af København (4) og Düsseldorf (5). London ligger på 6.-pladsen, mens Hamborg og Zürich begge ligger nr. 9. Sarajevo (171) og Tirana (188) rangerer lavest blandt europæiske byer.

"Byer, der er placeret højt på listen over infrastruktur, leverer en kombination af førsteklasses lufthavnsfaciliteter med indenrigs- og udenrigsflyvninger, varierede og omfattende transportmuligheder og innovative løsninger i form af intelligent teknologi og alternativ energi", siger Parakatil. "De fleste byer prioriterer nu variation, pålidelighed, teknologi og bæredygtighed på lige fod, når de designer fremtidens infrastruktur."

Nord- og Sydamerika
I Nordamerika er det de canadiske byer, der besætter de øverste placeringer på rangeringen. Vancouver (5) er igen regionens højest placerede by, hvad angår livskvalitet. Toronto og Ottawa følger efter på henholdsvis 16.- og 18.-pladsen, mens San Francisco (29) er den højest rangerede by i USA fulgt af Boston (35), Honolulu (36), New York (44) og Seattle (45). Høje kriminalitetsrater i Los Angeles (58) og Chicago (47) har bevirket, at disse byer er faldet henholdsvis ni og fire pladser. Monterrey (110) er den højest placerede by i Mexico, mens landets hovedstad Mexico City rangerer på 128.-pladsen. I Sydamerika er Montevideo (79) højest placeret for livskvalitet fulgt af Buenos Aires (93) og Santiago (95). La Paz (157) og Caracas (189) er de lavest placerede byer i regionen.

Hvad angår byinfrastruktur rangerer Vancouver (på 9.-pladsen) også højest i regionen. Byen følges af Atlanta og Montreal, der begge ligger på 14.-pladsen. Samlet set er infrastrukturen i byer i Canada og USA af en høj standard, både hvad gælder lufthavne, busforbindelser, tilgængeligheden af rent drikkevand og pålideligheden af elforsyning. Meget tæt trafik er et problem i hele regionen. Tegucigalpa (208) og Port-au-Prince (231) har de laveste scorer for infrastruktur i Nordamerika. På 84.-pladsen er Santiago den højest rangerende sydamerikanske by på listen over infrastruktur, La Paz (168) er lavest.

Asien og Stillehavsområdet
Singapore (25) forbliver den højest placerede by i Asien og Stillehavsområdet, hvor der er stor ulighed i livskvaliteten med Dushanbe (215) i Tadsjikistan som lavest rangerende. I Sydøstasien ligger Kuala Lumpur (86) efter Singapore, mens andre vigtige byer er Bangkok (131), Manila (135) og Jakarta (143). Fem japanske byer topper placeringerne i Østasien: Tokyo (47), Kobe (50), Yokohama (51), Osaka (60) og Nagoya (63). Andre nævneværdige byer i Asien omfatter Hongkong (71), Seoul (76), Taipei (85), Shanghai (102) og Beijing (119). Der er også en betydelig regional variation i placeringer, hvad angår infrastruktur i byerne. Den højest rangerede by er Singapore (1), hvorimod Dhaka (214) er placeret nær bunden af listen.

New Zealand og Australien fortsætter med at rangere højt i forhold til livskvalitet: Auckland (3), Sydney (10), Wellington (15) og Melbourne (16) forbliver alle i top 20. Hvad angår infrastruktur er det dog kun Sydney (8), der ender i top 10, mens Perth (32), Melbourne (34) og Brisbane (37) også er godt placeret på listen over infrastruktur i Oceanien. Overordnet har byer i Oceanien god livskvalitet, selvom kriterier som lufthavnsforbindelser og tæt trafik er blandt de faktorer, der giver dem en lavere placering, hvad angår infrastruktur i byerne.

Mellemøsten og Afrika
Dubai (74) er stadig højest rangerende, når det kommer til livskvalitet i Afrika og Mellemøsten og går en plads op på dette års liste, tæt fulgt af Abu Dhabi (79), der klatrer tre pladser op ad listen. Sana’a (229) i Yemen, Bangui (230) i Den Centralafrikanske Republik og Bagdad (231) i Irak er regionens tre lavest placerede byer, hvad angår livskvalitet.

Dubai rangerer også højest i forhold til infrastruktur på en 51.-plads. Kun fem andre byer i denne region når op i top 100, herunder Tel Aviv (56), Abu Dhabi (67), Port Louis (94), Muscat (97) og den kommende vært for VM i fodbold 2022 Doha i Qatar, der ligger på 96.-pladsen, når det kommer til infrastruktur. Byer i afrikanske og mellemøstlige lande dominerer den nederste halvdel af listen over infrastruktur med Brazzaville (228) i den Demokratiske Republik Congo, Sana’a (229) og Bagdad (230) som lavest placerede.

-Slut-

Bemærkninger til redaktører

Vigtigt: Den fulde rangeringsliste er blot vedlagt som referenceværktøj for journalister og må IKKE offentliggøres til fulde. De ti bedste og dårligste i hver liste må anvendes i en tabel.

Mercer udarbejder hvert år rangeringer baseret på livskvalitet på baggrund af deres Worldwide Quality of Living Surveys. Der udarbejdes individuelle rapporter for hver by, der indgår i undersøgelsen. Derudover er der sammenlignelige indekser for livskvalitet mellem en hjemby og en værtsby såvel som sammenligninger af flere byer til rådighed. Flere oplysninger kan fås hos Mercer Client Services i Warszawa på tlf. +48 22 434 5383 eller på www.mercer.com/qualityofliving.

Dataene for seneste rapport blev primært analyseret mellem september og november 2016, og de opdateres jævnligt for at tage højde for eventuelle ændrede omstændigheder. Vurderingerne bliver i særlig grad revideret, så de afspejler betydelige politiske, økonomiske og miljømæssige udviklinger.

Oplysningerne og dataene i livskvalitetsrapporterne er kun til oplysningsformål og er beregnet til brug af multinationale virksomheder samt statslige og lokale myndigheder. De er ikke udarbejdet eller beregnet til brug for udenlandske investeringer eller til turistformål. Mercer er under ingen omstændigheder ansvarlig for beslutninger eller handlinger, der foretages i tillid til resultater opnået ved brug af rapporterne, eller for oplysningerne og dataene i disse. Selvom rapporterne er udarbejdet på baggrund af kilder, oplysninger og systemer, der anses for at være pålidelige og nøjagtige, stilles rapporterne til rådighed som de forefindes, og Mercer påtager sig intet ansvar/ingen erstatningspligt for gyldigheden/nøjagtigheden (eller andet) af de ressourcer/data, der blev brugt til at udarbejde rapporterne. Mercer og associerede virksomheder giver ingen erklæringer eller garantier i forbindelse med rapporterne og frasiger sig alle udtrykkelige, underforståede og lovpligtige garantier af enhver art, herunder erklæringer og underforståede garantier om kvalitet, nøjagtighed, rettidighed, fuldstændighed, salgbarhed og egnethed til særlige formål.

Udstationerede medarbejdere i problematiske områder: Fastsættelse af passende godtgørelse og motivationsfaktorer
Virksomheder skal ved hjælp af pålidelige data rationelt, konsekvent og systematisk udarbejde godtgørelsesaftaler for udstationerede medarbejdere. At belønne og anerkende medarbejdernes og familiernes indsats, når de påtager sig internationale opgaver, er fortsat vanskeligt, specielt når det kommer til problematiske områder.

*To almindelige motivationsfaktorer er en godtgørelse til opretholdelse af en vis livskvalitet samt et mobilitetstillæg:

• En godtgørelse til opretholdelse af livskvalitet eller en godtgørelse for afsavn/ulemper kompenserer for en nedgang i livskvaliteten på medarbejderens nye arbejdssted sammenlignet med hjemlandet.
  • Et mobilitetstillæg kompenserer ganske simpelt for besværet ved at blive rykket op med rode og flytte arbejdspladsen til et andet land.

Godtgørelse for livskvalitet hænger typisk sammen med landet, mens et mobilitetstillæg ikke er afhængigt af værtslandet. Nogle multinationale virksomheder kombinerer tillæggene, men de fleste giver dem som to separate tillæg.

Livskvalitet: Benchmarking af byer
Mercer hjælper også kommunale myndigheder med at vurdere faktorer, der kan forbedre deres rangering af livskvalitet. I en global verden har arbejdsgivere mange muligheder for at udstationere deres mobile medarbejdere og etablere nye forretningsområder. Livskvaliteten i en by kan være en vigtig faktor, som arbejdsgivere skal overveje.

I mange byer vil borgmestre og andre ledere gerne have en forståelse af de særlige faktorer, der påvirker borgernes livskvalitet, og håndtere problemer, der medvirker til dårlige livskvalitetsrangeringer. Mercer rådgiver lokale myndigheder ud fra en helhedsorienteret tilgang, der fokuserer på en udvikling hen mod høj kvalitet og på at tiltrække multinationale virksomheder samt mobile og dygtige kompetencer ved at forbedre de faktorer, der måles i livskvalitetsundersøgelsen.

Mercers anbefalinger til godtgørelse for afsavn/ulemper
Mercer evaluerer de lokale levevilkår i mere end 450 undersøgte byer over hele verden. Levevilkårene analyseres på baggrund af 39 faktorer, der er opdelt i 10 kategorier:

1. Politisk og socialt miljø (politisk stabilitet, kriminalitet, politi osv.).
  2. Økonomisk miljø (valutabestemmelser, banktjenester).
  3. Socialkulturelt miljø (mediers tilstedeværelse og censur, begrænsninger i personlig frihed).
  4. Medicinske og sundhedsmæssige overvejelser (medicin og lægeadgang, smitsomme sygdomme, kloakering, renovation, luftforurening osv.).
  5. Skoler og uddannelse (standarder og tilgængelighed af internationale skoler).
  6. Offentlige tjenesteydelser og transport (elektricitet, vand, offentlig transport, tæt trafik osv.).
  7. Fritid (restauranter, teatre, biografer, sport og fritidsbeskæftigelser osv.).
  8. Forbrugsgoder (tilgængelighed af mad/dagligvarer, biler osv.).
  9. Boliger (lejeboliger, husholdningsapparater, møbler, vedligeholdelse).
  10. Naturligt miljø (klima, historik for naturkatastrofer).

Resultatet for hver faktor, der er afvejet for at afspejle vigtigheden for udstationerede medarbejdere, giver objektive sammenligninger by for by. Resultatet er et indeks over livskvalitet, der sammenligner relative forskelligheder mellem to steder, der evalueres. For at indekserne kan bruges effektivt har Mercer udviklet en oversigt, der giver brugere mulighed for at linke et indeks til et godtgørelsesbeløb for livskvalitet ved at anbefale en procentværdi i forhold til indekset.

Mercer er en ledende global rådgivningsvirksomhed inden for hr, sundhed, pension og investeringer. Mercer hjælper kunder verden over med at fremme sundhed, velstand og karrierer for deres vigtigste aktiv – medarbejderne. Mercer har mere end 20.000 medarbejdere i 43 lande, og virksomheden er repræsenteret i mere end 140 lande. Mercer er et datterselskab, som ejes 100 % af Marsh & McLennan Companies (NYSE: MMC), en global servicevirksomhed, der tilbyder kunderne rådgivning og løsninger inden for risiko, strategi og medarbejdere. Med en årlig indtjening på 13 mia. amerikanske dollars og 60.000 medarbejdere på verdensplan er Marsh & McLennan Companies også moderselskab for Marsh, som er førende inden for forsikringsmægling og risikorådgivning, Guy Carpenter, som er førende inden for formidling af risiko- og genforsikring, og Oliver Wyman, som er førende inden for ledelsesrådgivning. Yderligere oplysninger kan findes på www.mercer.com og www.mercer.dk. Følg Mercer på Twitter @Mercer.