Mercer calls for new imperatives for financial security

Op mod hver anden dansker forventer ikke at stoppe med at arbejde, når de går på pension

• 23 marts 2018

MERCER UNDERSØGELSE OM FINANSIEL TRYGHED

Især de danske mænd – hele 58 % – forventer at fortsætte med at arbejde, efter de har nået pensionsalderen mod 35 % af kvinderne. Til gengæld er danske kvinder mindre trygge ved deres økonomiske situation end danske mænd. 39 % af de adspurgte mænd føler sig økonomisk trygge mod kun 23 % af kvinderne.

Det fremgår af en undersøgelse om Finansiel Tryghed foretaget af Mercer blandt 7.000 privatpersoner og 600 ledere fordelt på 12 lande verden over herunder Danmark.

"Set i en international sammenhæng er vi godt med i Danmark i forhold til finansiel tryghed, men der er stadig udfordringer. Danskerne forventer, at skulle leve ca. 20 år efter pensionering, men en ud af tre har ikke regnet på, hvordan deres økonomiske situation vil være i årene som pensionist. Fra politisk side er der fokus på udfordringen, og med den seneste skatteaftale er det blevet mere attraktivt at spare op til pension. Men det er stadig op til den enkelte at få overblik over deres økonomiske situation nu og i fremtiden,” siger administrerende direktør Maria Hjorth fra Mercer Danmark.

Mange har ikke overblik over deres pensionsøkonomi.

Finansiel planlægning er ikke en topprioritet for mange danskere. Det er kun to ud af tre, som har regnet på, hvor mange penge de har brug for, når de går på pension, og mange har derfor ikke overblik over, om de sparer nok op, til at leve det liv de ønsker. Selvom Danmark har et af verdens bedste pensionssystemer (Mercer Global Pension Index 2018), skaber det manglende overblik utryghed hos mange danskere - især blandt kvinder, hvor mænd i højere grad forventer, at fortsætte med at arbejde efter de har nået pensionsalderen.

Helbredet er en afgørende faktor

Størrelsen af pensionsopsparingen er dog ikke den største kilde til finansiel utryghed. Her er det helbredet der ligger danskerne mest på sinde og som fylder mere end om vi sparer nok op til pension - 44 % mod 26 %.

Det understreger væsentligheden af de initiativer mange pensionsselskaber de senere år har igangsat på sundhedsområdet. De har bl.a. forbedret deres forebyggende indsatser samt dækningen af forsikring ved tab af erhvervsevne, for at minimere de økonomiske konsekvenser af den modregning der foretages i den offentlige ressourceforløbsydelse under f.eks. jobprøvningsforløb.

Stor tillid til arbejdsgiveren

Mange giver udtryk for at de har høj tillid til (75 %) at deres arbejdsgiver giver adgang til god uafhængig rådgivning om deres pensionsopsparing. En tillid der til gengæld også stiller krav til arbejdsgiverne.

”Forventningerne til pension er i dag mere individuelle, og arbejdsgiveren bør derfor fokusere på det individuelle behov. Nogle tillægger det f.eks. større værdi at spare mere op, hvor andre måske har behov for forskellige forsikringsdækninger, og løsningerne bør derfor indeholde en vis fleksibilitet. Pension er dog stadig et lav-interesseområde for mange danskere, så det er ikke en nem opgave for arbejdsgiverne,” siger Maria Hjorth.

Men det er en opgave, der har en positiv effekt. Hele 81 % udtrykker at medarbejdergoder som f.eks. adgang til en attraktiv pensionsordning udgør en positiv forskel i jobtilfredshed, loyalitet og ambassadøreffekt.

Om undersøgelsen

Mercer's undersøgelse ”Healthy, Wealthy og Work-wise: The new Imperatives for Financial Security” giver indsigt i opfattelsen af finansiel tryghed i forhold til opsparing og sundhed blandt både arbejdsgivere og medarbejdere. Undersøgelsen spørger ind til, hvor høj økonomisk tryghed folk føler, og hvilken rolle arbejdsgiverne ser for sig selv. Undersøgelsen er gennemført blandt 600 ledere fra både den private og offentlige sektor og 7.000 privatpersoner i 12 lande, herunder 234 danskere. Undersøgelsen fandt sted i juli og august 2017. Du kan hente den globale rapport på mercer.com, og du kan læse mere og downloade en særskilt rapport med de samlede nordiske resultater (Danmark, Finland, Norge & Sverige) på mercer.dk

Mercer er global leder inden for rådgivning om pension, investering og HR. Mercer Pensionsrådgivning har for 14. år i træk den højeste kundetilfredshed blandt danske pensionsmæglere iflg. Aalunds Firmapension Barometer. Mere information findes her https://www.mercer.dk/content/mercer/europe/dk/da/vores-viden/Mercer-bedst-paa-kundetilfredshed-14-aar.html

Mercer hjælper kunder verden over med at fremme sundhed og performance af deres vigtigste aktiv - medarbejderne. Mercer har 22.000 medarbejdere, har kontorer i 43 lande og er aktive i mere end 130 lande verden over. Som datterselskab i Marsh & McLennan Companies (NYSE: MMC), er Mercer del af et globalt team af professionelle servicevirksomheder, der tilbyder rådgivning og løsninger indenfor risikostyring, strategi og HR. MMC tæller, udover Mercer, også forsikringsmæglervirksomheden Marsh; global leder indenfor genforsikring Guy Carpenter; og Oliver Wyman, som er førende indenfor strategi og risici. MMC har på verdensplan 65.000 medarbejdere og en årlig omsætning på over 14 mia. dollars. For mere information om Mercer se www.mercer.com eller www.mercer.dk