Den 22. juni 2021

København

Virksomheder verden over evaluerer deres tilgang til ind- og udstationering som følge af COVID-19.

• Ashgabat i Turkmenistan har overtaget førstepladsen over hvilke byer, der er dyrest at bo i for udstationerede ifølge Mercers ”Cost of Living City Ranking”. Dermed skubbes Hong Kong ned som nummer to med Beirut på tredjepladsen, som en højdespringer på listen med en stigning på 42 pladser.
  • København (16) kravler 9 pladser op på listen, og er fortsat den dyreste by for udstationerede i Skandinavien, med Oslo på 55-pladsen og Stockholm på 72-pladsenUdvalgte strategier inden for private markets kan være godt positioneret til at drage fordel af ændringer i forbruger- og forretningsadfærd efter COVID

COVID-19 sætter fortsat sit præg på verden og har givet virksomheder anledning til, at reevaluere opfattelsen af hvordan deres ind- og udstationeringsprogrammer (mobility) skal udformes i takt med, at verden kommer ud på den anden side af pandemien. Mercers data over leveomkostninger (Cost of Living), undersøgelser af mobilityprogrammer samt vores arbejde med kunder viser, at virksomheder er gået fra at modernisere og optimere deres mobilityprogrammer til at arbejde med et fundamental skifte i deres tilgang til området.

“Leveomkostninger har altid været et centralt element i planlægningen af mobilityprogrammer, men pandemien har tilføjet et ny lag af kompleksitet, som for eksempel også omfatter medarbejdernes sundhed og sikkerhed, muligheder for at arbejde fra distancen og politikker omkring fleksibilitet,” udtaler Ilya Bonic, Career President and Head of Mercer Strategy. “I hele den proces er behovet for pålidelige og præcise data essentiel i forhold til at sikre en fair kompensationspakke for alle typer af ind- og udstationeringer.”

Mobility udvikler sig væk fra de traditionelle langtidsudstationeringer, hvor medarbejderen flytter til en anden lokation i to til tre år og kommer hjem igen, til at være mere varierede med for eksempel korttids kontrakter, lokale kontrakter, pendlere, permanente udstationeringer, arbejde fra distancen og internationale freelancere.

Mercers 2020 Worldwide Survey of International Assignment Policies and Practices bekræfter at mange af de deltagende virksomheder tilbyder ind- og udstationerede medarbejdere flere fleksible muligheder for at imødekomme personlige præferencer og behov. En anden undersøgelse foretaget af Mercer i 2020/2021 viser, at over 50 % af de adspurgte virksomheder forventede, at pandemien ville påvirke antallet af permanente udstationeringer, talentprogrammer, kort-tidsudstationeringer og pendlerordninger[1].

”Vores undersøgelse af leveomkostninger hjælper arbejdsgivere med at forstå effekten af udsving i valutakurser, inflation (og deflation) i priser på dagligvarer, serviceydelser og boliger i byer verden over. Undersøgelsen bruges aktivt af virksomheder til at fastsætte og vedligeholde løn- og kompensationspakker til ind- og udstationerede medarbejdere, den giver et fingerpeg på givne byers tiltrækningskraft for medarbejdere, og den har indflydelse på valg af location, når virksomheder skal beslutte sig for at etablere nye afdelinger og ændre i deres tilstedeværelse verden over,” siger Tina Frydensberg, Head of Career hos Mercer Danmark.

Mercers 2021 “Cost of Living City Ranking

I vores 2021 undersøgelse af leveomkostninger indtager Ashgabat førstepladsen som den dyreste by for udstationerede medarbejdere og skubber Hong Kong af tronen ned på andenpladsen. Beirut er ny på tredjepladsen, med et betragteligt hop på listen (42 pladser) som følge af en kraftig økonomisk depression samt effekterne af eksplosionen i havnen i 2020. I den anden ende af listen finder vi byer som Tbilisi (207), Lusaka (208) og Bisjkek, som de byer på listen hvor det er billigst at være udstationeret.[2]

Europa og Skandinavien

Europa er repræsenteret på listens top ti af tre byer i Schweiz – Zürich, Geneve og Bern. København på 16-pladsen er fortsat den dyreste by for udstationerede i Skandinavien (9 pladser højere end 2020) mod Oslo på 55-pladsen og Stockholm på 72-pladsen. Stockholm har taget det højeste spring af byerne i Skandinavien med hele 61 pladser, og Oslo er kravlet 21 pladser op af listen. Udviklingen er især drevet af en svækkelse af den amerikanske dollar over for euroen og andre europæiske valutaer. Paris går således 33 pladser frem, og på trods af usikkerhed i forbindelse med Brexit ligger UK stabilt på listen med London (18) og Birmingham (121), der har oplevet stigninger på henholdsvis 1 og 8 pladser.

Nord-, Syd- og Centralamerika

Byer i USA er general faldet på dette års liste – igen som følge af valutaudsving, der har opvejet den stigende inflation i landet. New York er faldet 8 pladser, men med sin 14-plads er den fortsat den dyreste by for udstationerede i USA. Los Angeles (20), San Fransisco (25), Honolulu (43) og Chicago (45) er de næste amerikanske byer på listen med Winston Salem (151) som den billigste af byerne i USA at være udstationeret i. San Juan (89) er faldet 23 pladser som følge af deflation ultimo 2020 og meget lav inflation primo 2021.

Den canadiske dollar er steget i værdi i forhold til USD, hvilket har givet anledning til en højere placering på ranglisten i 2021. Vancouver (93) ligger højest på listen af de canadiske byer, herefter kommer Toronto (98) og Montreal (129) med Ottawa (156) som den billigste by i Canada.

For Sydamerika er Port of Spain (91) den dyreste by på listen, efterfulgt af Port-au-Prince (92) and Pointe-à-Pitre (107). Brasilia (205) er den billigste af byerne på listen fra Sydamerika.

Afrika og Mellemøsten

De Forenede Arabiske Emirater er stadig i proces med at diversificere deres økonomier og reducere afhængigheden af olieindustrien. Dubai og Abu Dhabi har oplevet faldende priser og ligger nu på henholdsvis 42 og 56 pladsen på ranglisten. Beirut er, som tidligere nævnt, sprunget mange pladser op og indtager en samlet tredjeplads, og er dermed også den dyreste by i Mellemøsten at være udstationeret i. N’Djamena (13), Lagos (19) og Libreville (20) indtager de første tre pladser over byer i Afrika på ranglisten med Lusaka (208) som den billigste repræsentant på ranglisten.

Asien og Stillehavsområdet

Over halvdelen af byerne i top 10 ligger i Asien. Ashgabat er steget én position og indtager dermed førstepladsen som den dyreste by at være udstationeret i bade i Asien og globalt. Hong Kong ligger på andenpladsen, Tokyo er nummer fire, Shanghai nummer 6, Singapore nummer 7, og Beijing ligger nummer 9. Mumbai (78) er den dyreste by i Indien på trods af et fald på 18 pladser, som skyldes en svagere valuta i sammenligning med andre byer fra regionen på ranglisten.

De australske byer på listen er alle steget I rang, som følge af en styrket australsk doller vs. USD. Sydney (31) er den dyreste by at være udstationeret efterfulgt af Melbourne som er steget 40 pladser til nummer 59.

-----------------------------

[1] Mercer’s Alternative International Assignments survey

[2] Mercer’s data was collected in March 2021; price variances in many locations were not significant at the time of the data gathering due to the pandemic as various measures were adopted by governments worldwide, such as refraining from collecting value-added tax for a period of time.

Notes for editors

Mercer's widely recognized ranking is one of the world’s most comprehensive, and is designed to help multinational companies and governments determine compensation strategies for their expatriate employees. New York City is used as the base city for all comparisons and currency movements are measured against the US dollar. The survey includes over 400 cities throughout the world; this year’s ranking includes 209 cities across five continents and measures the comparative cost of more than 200 items in each location, including housing, transportation, food, clothing, household goods, and entertainment. The data collected provides all of the key elements employers need to design efficient and transparent compensation packages for international assignees. Learn more here.

The figures for Mercer’s cost of living and rental accommodation cost comparisons are derived from a survey conducted in March 2021. Exchange rates from that time and Mercer’s international basket of goods and services from its Cost of Living Survey have been used as base measurements.

Governments and major companies use data from this survey to protect the purchasing power of their employees when transferred abroad; rental accommodation costs data is used to assess local expatriate housing allowances. The choice of cities surveyed is based on demand for data from Mercer’s clients.

About Mercer

Mercer believes in building brighter futures by redefining the world of work, reshaping retirement and investment outcomes, and unlocking real health and well-being. Mercer’s approximately 25,000 employees are based in 43 countries and the firm operates in 130 countries. Mercer is a business of Marsh McLennan (NYSE: MMC), the world’s leading professional services firm in the areas of risk, strategy and people, with 76,000 colleagues and annual revenue of $17 billion. Through its market-leading businesses including Marsh, Guy Carpenter and Oliver Wyman, Marsh McLennan helps clients navigate an increasingly dynamic and complex environment. For more information, visit www.mercer.com. Follow Mercer on Twitter @Mercer.

Mercer Cost of Living Survey – Worldwide Rankings 2021

Rank as of March